Emme olleet ainoita jotka olivat päättäneet viettää pääsiäisviikonlopun Roomassa. En ole ennen ollut Roomassa, joten en tiedä miltä normaali viikonloppu näyttää, mutta nyt ainakin ihmisiä oli aivan valtavasti. Ensimmäisenä iltana lähdimme kävelylle katselemaan miltä valaistut kadut ja aukiot näyttävät. Melkein kaikki nähtävyydet olisi ollut ihana nähdä sekä päivän valossa että illalla pimeän tultua, koska tunnelma oli ihan erilainen. Pantheon näytti illalla vähintään yhtä mahtavalta kuin päivällä, jolloin ovet olivat aina avoinna ja pääsimme lauantaina katselemaan miten hienolta rakennus näytti myös sisältä päin.

Olin tullut Roomaan päivää aikaisemmin kuin Ivi ja mies, ja heidän tultuaan olimme kaupungissa vielä kaksi yötä. Hotelli oli melko lähellä Repubblican metro asemaa, ja metrolla pääsikin kätevästi kauempana sijaitseviin kohteisiin. Keskustassa sijaitseviin nähtävyyksiin jaksoi kävelläkin. Ja käveltyä tulikin, josta todisteena rakot molemmissa jaloissa jo toisena päivänä...

Ensimmäinen katsauksemme Colosseumista oli perjantai-iltana, jolloin ilmeisesti itse Paavi oli viereisellä kukkulalla pitämässä puhetta, ja väkeä ympärillä sen mukaisesti. Onnistuimme kuitenkin näkemään Paavistakin vilauksen. Seuraavana päivänä tarkoitus oli päästä sisään asti Colosseumiin, mutta jonoa oli niin paljon ettemme olleet varmoja olisimmeko ehtineet sisään ennen sulkemista. Lisäksi koiria ei sisään olisi päästetty edes kantokassissa, joten sunnuntai aamuna heräsimme 7.30, ja epäonnisen Vatikaani reissun jälkeen paikalle saapuessamme jono oli edelliseen päivään verrattuna olematon, ja kävimme tutustumassa Colosseumiin ja sen historiaan sisältä päin. Ivi oli nähnyt Colosseumin ulkoa jo muutaman kerran ja jäi mielellään hotellille jatkamaan unia.

Ehkä kaikkein vaikuttavin Rooman nähtävyyksistä oli Vatikaani ja Saint Peter's square, kuten myös itse basilika. Jos joku haluaa käydä tutustumassa basilikaan sisältä, en suosittele pääsiäistä ajankohdaksi. Lauantai-iltana jono kulki koko aukion ympäri ja yli, vettä satoi ja jaksoimme jonossa vajaat 15 minuuttia, jonka aikana liikuimme alle metrin, ja sitten luovutimme ja lähdimme syömään. Rooman Hard Rock cafeen olisi tietysti pitänyt tehdä varaus, ja pöydän olisimme saaneet 1,5 tunnin päästä, joten söimme pienessä Italialaisessa ravintolassa lähellä hotellia. Sitten lähdimme Piazza Navonalle Ivin kanssa iltakävelylle ja jäätelölle. Aukiolla oli useita lähteitä jotka olivat pimeässä todella kauniita, ja aukion reunalla olisi kymmenittäin tunnelmallisia ravintoloita ja kahviloita. Oli kuitenkin jo tosi myöhä ja lähdimme hotellille nukkumaan, ruhtinaallisia viiden tunnin yöunia.

Sunnuntai aamuna heräsimme siis meille erittäin aikaisin eli 7.30, ja lähdimme katsomaan mikä tilanne Vatikaanin ja basilikan osalta olisi. Kello 8 kulkeva metro oli jo aivan täynnä, eikä hyvältä vaikuttanut. Jono alkoi tällä kertaa jo aukion ulkopuolelta, ja sisälle pääsi turvatarkastuksen läpi ja ilmeisesti vain lipulla. Ajattelimme että ei haittaa, Sistine Chapel on vieressä, ja se oli yksi kohteista jonka halusimme nähdä ehkä kaikkein eniten. Ennen kuin ehdimme edes perille asti, näimme kadun vieressä kappelin aukioloaika mainoksen, jossa näytettiin että Sistine Chapel on kiinni koko pääsiäisviikonlopun. Sitten lähdimme pettyneinä Colosseumiin, jonne siis sentään pääsimme sisään.

Pääsiäinen Roomassa oli kuitenkin todella onnistunut ja näimme kaikki patsaat, aukiot, kirkot, lähteet, ja muut kuuluisat rakennukset mitkä halusimmekin, ja otimme läjäpäin kuvia. Museoista näin vain Museo Nazionale Romanon ja Da Vincin museon, jossa sai myös testailla joitain hänen keksintöjään käytännössä. Toivoin ainoastaan että aikaa olisi ollut enemmän vain istuskella puistoissa ja pienissä kahviloissa kaikkien eri nähtävyyksien edustalla, mutta nähtävää oli ihan liikaa kahdelle ja puolelle päivälle. Roomassa oli myös helppo lomailla koiran kanssa koska monet nähtävyydet ovat ulkona ja lämpimän ilman takia koiran kanssa voi mennä myös vaikka terasseille syömään sekä aamulla että illalla. Hotellia varatessa olin kuitenkin yllättynyt että suuri osa hotelleista ei huoli koiria, ongelma johon en ole Italiassa vielä törmännyt. Mutta, nyt selailemaan ja järjestelemään valokuvia! Tässä yksi väsynyt Ivi katselee maisemia kantokassin ikkunasta. (Kirkoissa vieraillessa myös koiran häntä kannattaa laittaa laukun sisälle:)